Přináší profil silnice během přepravy výhody? A můžete v tom také pracovat? Kam nová hybridní pneumatika patří? Co přináší úprava tlaku vzduchu? Spolu s Michelinem jsme se dostali ke spodní části těchto a dalších otázek v systémovém srovnání.
Náš test na podzim roku 2019 byl: MachXBib s klasickým polním profilem, RoadBib s vysokým pozitivním procentem a EvoBib s novou technologií 2 v 1. Všechny pneumatiky měly rozměry 600/70 R 30 vpředu a 710/70 R 42 vzadu.
Pneumatiky se však liší svými technickými údaji. Například MachXBib má větší obvod válcování než ostatní dvě pneumatiky. EvoBib boduje zejména svým širokým dezénem, který je snížen závěsovým efektem při vysokém tlaku vzduchu. Jako pneumatika VF (Very High Flexion) také umožňuje až o 40% vyšší zatížení při stejném tlaku vzduchu než u standardní pneumatiky.
S AxioBib 2 nabízí Michelin také polní pneumatiku VF. To však ještě nebylo k dispozici pro testování na podzim. Mimochodem, pneumatiky se významně neliší v hmotnosti.
Na ulici
Claas nám poskytl Axion 870 pro jednotné srovnání pneumatik. Spolu s odtahovým vozidlem Brantner jsme dokončili naši obvyklou 50 km zkušební dráhu. Vyložili jsme auto přesně. Celkově jsme dospěli k celkové váze týmu 34 t. I bez přední hmotnosti a se svislým zatížením 4 t byla všechna zatížení na nápravu v přípustném rozsahu. Na zadní nápravu bylo naloženo 10 200 kg a na přední nápravu 3 600 kg.
Tlak vzduchu v pneumatikách nastavujeme podle tabulek nosnosti. Při kombinované přepravě jsme zvolili co nejnižší tlak vzduchu, abychom co nejlépe chránili půdu. U strojů MachXBib a RoadBib jsme dokázali jet s 0,6 baru na předních pneumatikách a 1,3 baru na zadních pneumatikách.
U EvoBib je situace jiná: Michelin uvádí, že vnější kolíky by se měly při jízdě po silnici zvedat a pneumatika jezdí více na prostřední běhoun. Nastavili jsme tlak 2,0 baru vpředu a vzadu. Pokud chcete plně využít potenciál pneumatiky, potřebuje traktor systém řízení tlaku v pneumatikách.
Abychom mohli správně porovnat hybridní pneumatiku s ostatními dvěma pneumatikami, jeli jsme další kolo s RoadBib a MachXBib s tlakem vzduchu 2,0 bar. Výsledky výletu jsme shrnuli do Přehledu 2.
RoadBib ušetřil 6% paliva ve srovnání s MachXBib i při nízkém tlaku vzduchu. To znamená, že silniční pneumatiky lze používat způsobem šetrným k zemi a stále šetří palivo na silnici. Po zvýšení tlaku pneumatik v terénních pneumatikách na přibližně 2,0 baru se na zkušební dráze ukázalo úspory nafty přibližně 7%.
S vysokým tlakem vzduchu na silnici vyžadoval EvoBib tolik paliva, kolik ...