V roce 2020 bylo do evidence Policie ČR přihlášeno 688 nových traktorů nad 50 koňských sil (36,8 KW). Oproti loňsku jsme zaznamenali pokles přihlašování nových traktorů o 11,79-procent. V absolutních číslech to znamená, že počet nových přihlášených traktorů poklesl o 92 kusů. Podle dlouhodobé metodiky AGRION - Sdružení dodavatelů zemědělské techniky v ČR byl rok 2020 nejhorším od roku 2014.
Značka:
V roce 2020 bylo nejvíce nových přihlášeno traktorů značky JOHN DEERE. Celkově 136, což zelenožlutým strojem přineslo podíl na úrovni téměř 20-procent. Traktory JOHN DEERE byly lídry na trhu i v letech 2019 a 2018.
Druhé místo z hlediska počtu přihlášených traktorů obhájil brněnský výrobce ZETOR. Na Slovensku přihlásil 113 nových traktorů, což mu přineslo tržní podíl 16,5-procenta. Oproti minulému roku podíl narostl o dvě procenta.
V těsném závěsu a třetí v pořadí je značka NEW HOLLAND, která na trh umístila 111 nových traktorů a její podíl tak převýšil 16-procent. Z hlediska první pětky je to i jediná meziroční změna v pořadí, protože přeskočila značku CASE IH.
Traktory CASE IH jsou s 81 přihlášenými kusy a tržním podílem téměř 12-procent na čtvrtém místě.
Pětku najprihlasovanejších strojů uzavírá KUBOTA s 52 novými stroji. Z hlediska počtů jde o téměř totožné čísla, jako v roce 2019 či 2018. V případě tržního podílu, který dosahuje 7,5-procenta, si značka meziročně polepšila o jedno procento.
Pět najprihlasovanejších výrobců obsadilo bezmála tři čtvrtiny trhu.
výkon:
Celkově se na Slovensku přihlásilo 48,55-procenta traktorů do 120 HP (88 KW). To je oproti roku 2019 nárůst o dvě procenta, u výkonově nejnižší třídě. Jde tak o změnu, jelikož ostatní roky zaznamenáváme zejména pokles podílu v uvedené výkonové kategorii. Maximální výkon nových přihlašovaných traktorů dlouhodobě roste.
V minulém roce nedošlo k přepsání rekordů v podílu nejsilnějších traktorů nad 240 koňských sil. Ten dosáhl 21,08-procenta, což je shodné s rokem 2019.
region:
Z hlediska regionální struktury je stabilizovaná situace v Nitranském a Trnavském kraji, na který připadá 35-procent všech novoprihlásených traktorů. Jde o dlouhodobé podíly této produkční oblasti Slovenska.
Z hlediska krajů je ZETOR najprihlasovanejšou značkou v Trenčínském, Prešovském a Košickém kraji. S dalšími značkami se dělí o prvenství v Žilinském kraji. Loni přitom červené traktory dominovaly jen v jednom regionu.
JOHN DEERE je úspěšný v Bratislavském a Nitranském kraji. O první místo se dělí s několika značkami v Žilinském kraji.
NEW HOLLAND je oblíbený v regionu Trnavy a Banské Bystrice.
Značka CASE IH je spolu se dvěma dalšími, výše jmenovanými, nejprodávanější v Žilinském kraji.
Z hlediska přihlašování traktorů v jednotlivých okresech jsou nejsilnější Nové Zámky, kde bylo umístěno 37 nových traktorů.
Na opačném konci tabulky je jediný okres, a to Kysucké Nové Město, ve kterém naopak nebyl přihlášen ani jeden nový traktor. V případě okresu na severním Slovensku se tak opakuje situace z roku 2019.
Německo
Největší evropská ekonomika zažila z hlediska přihlašování nových traktorů dobrý rok. V roce 2020 bylo zaregistrováno celkem 31 180 traktorů. To odpovídá meziročnímu nárůstu přihlašování nových strojů o téměř 13-procent.
Německou tržní jednotkou je značka FENDT, následovaná traktory JOHN DEERE a tržní trojku uzavírá DEUTZ-FAHR. Čtyřka patří traktorem CASE IH a pětka značce CLAAS.
Česká republika
U našeho západního souseda bylo v průběhu roku 2020 přihlášených 2443 traktorů všech výkonových tříd. I v České republice došlo k meziročnímu poklesu přihlašování nových traktorů. Z procentuálního pohledu trh poklesl přibližně stejně jako u nás. Meziročně o 11,46-procenta.
V případě rozdělení trhu značkami je za řekou Moravou nejúspěšnější JOHN DEERE se 423 traktory. Ovládá tak 17,3-procenta trhu.
Dvojkou je domácí ZETOR s tržním podílem převyšujícím 12 procent. Trojka patří traktorem NEW HOLLAND, jejichž podíl dosahuje téměř 9-procent. Čtyřka je KUBOTA s více než 8-procenty a pětka CASE IH s necelými 8-procenty.
Už v minulých letech jsme konstatovali, že obnova v oblasti nákupu nových traktorů je na Slovensku nedostatečná. Rok 2020 tento stav prohloubil, a tak se slovenský zemědělci dostávají ještě do složitější situace.
V obnově techniky (i traktorů) nezaostává jen vůči zemím západní Evropy, ale čím dál výrazněji i vůči našim přímým sousedům, se kterými jsme do Evropské unie vstupovaly společně.