http://www.agroportal24h.cz/novinky/1636
Společnost Agrotrans Otice s.r.o. uspořádala den otevřených dveří, který se konal dva dny. Mimo vystavenou prodávající techniku se konala každý den jedna přednáška. Poslední den byla na téma „Kompatibilita traktorových a vlekových závěsů a jejich kritické stavy opotřebení“, přednášel pan Ing. Vladimír Poštulka. Ne vše totiž lze spřáhnout k sobě, i když se to teoreticky může podařit, postupem času ale mohou vzniknout problémy. Posluchači se také seznámili s maximálním opotřebením závěsů a kdy je již nutná jejich výměna. Několik poznatků z přednášky přiblížíme v tomto článku.
Společnost Agrotrans Otice s.r.o. uspořádala den otevřených dveří, který se konal dva dny. Mimo vystavenou prodávající techniku se konala každý den jedna přednáška. Poslední den byla na téma „Kompatibilita traktorových a vlekových závěsů a jejich kritické stavy opotřebení“, přednášel pan Ing. Vladimír Poštulka. Ne vše totiž lze spřáhnout k sobě, i když se to teoreticky může podařit, postupem času ale mohou vzniknout problémy. Posluchači se také seznámili s maximálním opotřebením závěsů a kdy je již nutná jejich výměna. Několik poznatků z přednášky přiblížíme v tomto článku.
Pozor na kompatibilitu závěsu
Automatická nebo mechanická hubice s kolíkem je prakticky sériová výbava všech traktorů s výjimkou některých komunálních modelů. Je celkem jedno, zda budete mít mechanickou hubici, starý typ automatu nebo nový typ automatu s 38mm kolíkem tzn. bambulí nebo rovnou s 30 mm, vždy je potřeba agregace s okem (průměr 40 mm). Nezáleží na tom, zda tam bude odlehčené oko, které má výšku jen 30 mm nebo silné oko, které má výšku 42 mm.
Správné použití oka k Piton Fixu
Závěs Piton Fix je levnější náhradou agroháku. Agrohák nejvíce využívají ve Skandinávii, Velké Británii a částečně ve Francii. Pro Německo či Rakousko je ale agrohák příliš drahý, výjimky se ale mezi uživateli samozřejmě naleznou. Je třeba vzít na vědomí, že Piton Fix a agrohák se musí agregovat se správným okem. Vždy se musí jednat o tzv. agrohákové oko s vnitřním průměrem 50 mm, ale nemůže to být v žádném případě oko z autovleku, které má jinou konturu, přesto že venkovní průměr 115 mm je stejný. Jelikož většina traktorů jezdí přes nerovnosti, příkopy apod., musí být ve spojení nějaká vůle, aby vykazovalo elasticitu na všechny strany. Pokud ji nevykazuje a například nasadíte na Piton Fix 47mm oko, tak od samého začátku se ze spojení budou sypat ocelové piliny, čímž dříve nebo později Piton Fix utrhnete. Vzhledem ke tvaru agroháku stačí pevné oko a přesto je zabezpečen dostatečný výkyv. Komfortnějším provedením je otočné oko. U Piton Fixu se doporučuje použít otočné oko, protože je u Piton Fixu obecně výkyv 7 stupňů, což je málo.
Využití tažné tyče ke strojům na zpracování půdy a setí
Spousta traktorů má pod kardanem tažnou tyč, která se využívá k jednonápravovým menším vozíkům či k lisu na kulaté balíky. Tato tyč se moc nepoužívá, protože má relativně malou nosnost svislého zatížení kolem 2 000 kg. To je nedostačující pro návěsy nebo velké lisy na hranolové balíky. Tyč je navržena pro agregaci techniky na zpracování půdy a setí, jako jsou cambridge válce, podmítače nebo kompaktory. Čím větší je traktor, tím větší je šance, že nebude mít zadní tříbodový závěs (nebo za nemalý příplatek) a bude mít tuto tažnou tyč (využívají hlavně v USA, Austrálii a v Rusku). V těchto státech mají u traktorů tyto tyče patřičně dimenzované. U nás jsou traktory z velké části vybaveny tažnou tyčí kategorie II, kdy kolík má průměr 31 mm. Úplně ideální je mít na straně stroje oko s výkyvným pouzdrem 33 mm. Veškerý výkyv v terénu řeší právě výkyvné pouzdro. Jsou na to určena 40mm nebo 50mm oka. Tažnou tyč kategorie III nalezneme u výkonných traktorů, jako je John Deere řady 7R. Tažná tyč kategorie IV se zase často objevuje na traktorech o výkonu 400 koní a více (pásové traktory). Stroje jako je Väderstad, Lemken, Bednar se doporučuje vybavit okem s vnitřní dírou v pouzdře 51 mm s minimální vůli - veškerý výkyv řeší výkyvné pouzdro. Tažnou tyč kategorie V nalezneme například u čtyřpásového traktoru John Deere 9RX a pásových traktorů Fendt (dříve Challenger) – do čepu 70 mm musí být vnitřní díra na výměnném pouzdře 71 mm nebo oválná 73 mm x 87 mm. U strojů na zpracování půdy a setí, kde na oj a závěs stroje nepůsobí svislé zatížení směrem dolů, ale naopak negativní svislé zatížení směrem nahoru (v praxi např. při skládání stroje – 10 až 12m kompaktorů, nebo při zaboření radliček do země) je často k vidění na oji masivní závaží, aby se tento jev eliminoval. Jakmile se kompaktor/podmítač zaboří do země, začne působit negativní zatížení oje. Na kouli K-80 působí součin negativních faktorů. První je ten, že neustále chňapka K-80tky se snaží přidržovač zvednout. Za nějakou dobu vznikne vůle mezi těmito součástmi (tolerance vůle mezi přidržovačem a vrcholem chňapky K-80 je půl až jeden milimetr). Jelikož stroj pracuje v tahu, tak je extrémně zatěžována přední část koule. Obsluha traktoru by měla vědět, že je tuto část jednou denně potřeba mazat. Praxe je ale taková, že obsluhy traktorů buď nemažou vůbec, nebo málo, neštelují přidržovač a výsledkem může být, že po 500 hektarech je z koule šiška. Kdo používá stroje na zpracování půdy a setí, je doporučeno vyřešit spojení za pomocí tažné tyče – dochází k minimálnímu opotřebení a je to prakticky bezvůlové spojení jako u K-80.
Vůle v otočné hubici
Zemědělec prakticky denně využívá mechanickou/automatickou hubici, která je z bezpečnostních důvodů vždy otočná (v případě převrácení vleku se hubice otočí, aby traktor zůstal na kolech). V otoči ale používáním vznikají vůle (maximálně může činit 3 mm). V případě, že agregujete návěs (20tunový), tak bude činit svislé zatížení cca 3 tuny na hubici, velmi rychle vznikne vůle až 1 mm – extrémem jsou 3 mm, kdy hrozí upadnutí závěsu při provozu. Mechanický kolík by se měl vyměnit ihned, jakmile ztratí 2 mm (uvádí výrobce Walterscheid) ze své normované tloušťky (výrobce Scharmüller uvádí dokonce 0,7 mm). Kolík se může pohybovat nahoru a dolů maximálně 4 mm, poté je potřeba jej opět vyměnit. Vůle u K-80 max. 0,7 mm, u koule K-50 (používá se u nuceného řízení) 1 mm a o Piton Fixu 1 až 3 mm (v závislosti na výrobci) – jsou to hraniční hodnoty opotřebení. Kdyby se měly dodržovat stanovené hodnoty ve výše napsaných třech větách, museli byste měnit závěs každou chvíli. Takže praxe je taková, že je možné dosáhnout vůle cca 5 mm, pak už je nutné zvažovat výměnu.
Pozor na výměnu koule K-80 svépomocí
Závěs K-80 je to nejlepší, co se v posledních letech podařilo vymyslet pro spojení traktoru s vlekem. Od 15t vleků a výš se stává standardem a v některých případech nutností. Tím, jak ji stále hodně uživatelů používá právě k agregaci s půdozpracující technikou, dochází k jejímu razantnímu opotřebení. Opotřebovanou kouli navíc u řady výrobců závěsů nelze objednat samostatně, pro případnou výměnu svépomocí. Důvodem je, že mnoho zemědělců si pak kouli přivaří na tažnou tyč, která je svojí tloušťkou určena pro tahání malých vozíků. Proto výrobci závěsů nabízí službu, že celé plato s koulí zašlete a oni ji ve výrobním závodě odborně vymění za novou. Někteří dodavatelé náhradních dílů dodávají samostatně koule K-80, ale ty nejsou kompatibilní s originály (osazením, závitem).
Nebezpečné kombinace
Mezi nebezpečné kombinace patří agregace 50mm oka (autovlek) do hubice, která nemá místo uvnitř a nelze ji zacvaknout 38mm kolíkem. Sice s 30mm kolíkem ji lze zacvaknout, ale kontura závěsu je malá, vevnitř dojde k tření a velmi rychle hrozí utrhnutí, protože tam není volné spojení a závěsy dřou o sebe. Automobilní typ 50mm oka (ne agrohák) pokud posadíte do Piton Fixu, tak úhel výkyvu bude hodně malý a hrozí utrhnutí Piton Fixu. Neměl by se ani u koule K-80 podceňovat pěnový kroužek. Ten by měl být vždy na kouli nasazen, aby se prach ze spodu nedostával do místa spojení a nezpůsoboval ve spolupráci s tukem abrazivní materiál.
Autor: Milan Jedlička, Agroportal24h.cz, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., foto - Autor