(ilustrační snímek) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA
„Opatření má zlepšit postavení lidí s řidičským oprávněním C a C1 na trhu práce,“ uvedlo v materiálu ke změně zákona o pozemních komunikacích ministerstvo dopravy. Řidiči kamionů by zemědělcům a lesníkům mohli podle plánů dopravního resortu přijít vhod zejména při najímání lidí na sezonní práce na jaře nebo při žních.
„Přivítali bychom to. Výhodu to bude mít zejména pro samotné zaměstnance, kteří budou více univerzální,“ řekl MF DNES generální ředitel Agro Jesenice Josef Kubiš. Podle něj uchazeči o toto povolání ocení i finanční úsporu v řádu tisícikorun. Autoškoly výcvik na řízení traktoru nabízejí zpravidla za stejné ceny jako kompletní výcvik řízení osobních vozidel.
Středočeská společnost, která se kromě rostlinné a živočišné výroby zabývá i pronájmem kamionů a stavebních strojů, zaměstnává 165 lidí. Z nich řidiči traktorů tvoří pět desítek stálých zaměstnanců. Minimálně polovina traktoristů má i řidičský průkaz na nákladní vozidla, protože na větší vzdálenosti nelze plodiny převážet na vleku za traktorem, dodal Kubiš.
Opatření pro gastarbeitry
Hlavní přínos má však rozšíření potenciálních traktoristů o řidiče kamionů v případě zahraničních agenturních pracovníků.
Pro ně je totiž velice obtížné v Česku traktor legálně řídit. Průkazy na řízení traktoru (skupina T) z jejich domovských zemí totiž podle Úmluvy o silničním provozu v tuzemsku neplatí a získat české řidičské oprávnění je pro krátkodobě zaměstnané cizince nesplnitelný úkol.
„Pro získání řidičského oprávnění skupiny T musí naplnit všechny stanovené podmínky, přičemž jednou z nich je, že musí mít na území České republiky obvyklé bydliště. To znamená pobyt v trvání 185 dní v kalendářním roce z důvodu osobních a profesních vazeb,“ uvedlo ministerstvo.
Podle Asociace soukromého zemědělství je však otázka, kolik nových lidí skutečně zjednodušení pravidel pro získání řidičáku na traktor do zemědělství přivede. Nedostatek lidí je totiž v dnešním období hospodářské konjunktury prakticky ve všech oborech a nevyhýbá se ani nákladním dopravcům, kteří sami nemají dost lidí, uvedla mluvčí sdružení Šárka Gorgoňová.
Do zemědělství se navíc nikdo moc nehrne. „Nejde o jednoduchou práci, navíc v ostatních oborech jsou daleko lepší platové podmínky,“ dodala mluvčí.
Tomu odpovídají i statistická čísla. V zemědělství, lesnictví a rybářství byla podle Českého statistického úřadu průměrná mzda 24543 korun. To je vůči celorepublikovému průměru napříč profesemi přibližně o 6,5 tisíce korun méně.
Přestože i doprava a logistika patří podle statistických dat k méně honorovaným profesím, i tak by si člověk při odchodu ze spedice do zemědělství v průměru platově pohoršil o zhruba čtyři tisíce korun měsíčně.
Podle Vladimíra Tláskala, zástupce asociace soukromých zemědělců ze Slavětína nad Metují, však mohou opatření využít lidé, kteří si chtějí nárazově přivydělat, nebo ti, pro které nemá jejich firma aktuální využití.
„Pokud ale nebudou mít ‚téčko‘ a budou mít jen ‚céčko‘ na náklaďák, tak my tyto lidi využít nemůžeme,“ uvedl zemědělec z Náchodska, který v současnosti pro sezonní práce najímá mimo jiné i studenty zemědělských škol. Většinu doprav mezi kombajnem a silem zajišťují právě traktory. Moderní nákladní auta se specializují na silniční provoz a jízdu v terénu a po polních cestách nezvládají.
Bezpečnost na silnicích podle ministerstva dopravy rozšíření počtu traktoristů neohrozí. Řidiči kamionů mají zkušenosti s řízením velkých strojů, traktory se přitom zpravidla pohybují mimo frekventované silnice. „Pokud se pohybují na pozemní komunikaci, děje se tak zpravidla pouze při přesunu na pole či do lesa,“ uvedlo v návrhu ministerstvo.